Huseftersynsordningen giver sikkerhed i boligsalget
Skal du sælge din bolig, vil du med stor sandsynlighed have hørt om Huseftersynsordningen. Ordningen er en del af den danske lovgivning og har til formål at beskytte både køber og sælger i en bolighandel både ved salg af huse, sommerhus og villaer. Derfor benyttes ordningen ofte i forbindelse med køb og salg af boliger.
Huseftersynsordningen beskytter sælger og køber mod uforudsete udgifter ved boligsalg. Skal du bruge et tilbud på en tilstandsrapportpakke til at få en ejerskifteforsikring? Kontakt Energihuset Danmark på +45 82 30 32 22 i dag og bliv klar til at sælge din bolig.
Det finder du i artiklen om Huseftersynsordningen
- Hvad er Huseftersynsordningen?
- Huseftersynsordningen sikrer både sælger og køber
- Hvorfor er Huseftersynsordningen vigtig for dig, som sælger?
- Krav til sælger ved brug af Huseftersynsordningen
- Hvilke fordele er der for køber i Huseftersynsordningen?
- Hvem udfører huseftersynet?
- På hvilken type boliger kan Huseftersynsordningen anvendes?
- Er det frivilligt at benytte huseftersynsordningen?
- Hvad dækker huseftersynsrapporten ikke?
- Sådan er du stillet ved fravalg af Huseftersynsordningen
- Hvad indeholder en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport?
- Hvad er en bygningsgennemgang?
Hvad er Huseftersynsordningen?
Huseftersynsordningen hører til samlingen af bekendtgørelser i den danske lovning, der sørger for at beskytte forbrugeren ved erhvervelse af fast ejendom. Når sælger vælger at bruge Huseftersynsordningen, kan han/hun blive fritaget for et efterspil, hvor sælger i de efterfølgende 10 år er forpligtet til at hæfte for det solgte hus tilstand, fejl og mangler. Sælger fritages for dette ansvar ved at give køberen et tilbud om en ejerskifteforsikring og en erklæring om villighed til at betale halvdelen af ejerskifteforsikringens præmie.
For at opnå et tilbud på en ejerskifteforsikring hos forsikringsselskaber skal sælger efter gældende dansk lovgivningen kunne fremføre den nødvendige viden om boligens tilstand og eventuelle fejl og mangler gennem en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport. Med disse rapporter i hånden får køber også glæde af Huseftersynsordningen, fordi han/hun slipper for grimme overraskelser efter boligkøbet. Ethvert godt huskøb starter derfor som regel med et kig på Huseftersynsordningen.
Huseftersynsordningen sikrer både sælger og køber
Huseftersynsordningen har til formål at skabe øget sikkerhed, information og overblik over hushandlen både for dig, der skal sælge bolig, og dig, der skal købe. Ved brug af Huseftersynsordningen, skal sælger sørger for at indhente en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport, der giver både sælger og køber et indblik i boligens stand og funktionsdygtighed.
Langt størstedelen af alle, der står og skal sælge deres bolig gør brug af Huseftersynsordningen, da den sikrer begge parter mod uforudsete udgifter, fejl, skader og mangler i boligen.
Står du og skal sælge din bolig og ønsker du at gøre brug af ordningen, kan vi hjælpe dig i Energihuset Danmark. Alle vores fagfolk har nemlig den rette beskikkelse og autorisation til at udføre både en gyldig tilstandsrapport og en elinstallationsrapport. Hos Energihuset Danmark kan du altså få en alt-i-én pakke, og så tilmed til en af Danmarks laveste priser. Vi tilbyder nemlig prismatch. Derudover er vi en landsdækkende virksomhed, og hjælper dig med dit boligsalg, ligegyldigt hvor i landet du bor.
Tilstandsrapport pakkeløsning til 8.848 kr.
Står du og skal sælge din bolig og ønsker du at gøre brug af ordningen, kan vi hjælpe dig i Energihuset Danmark. Alle vores fagfolk har nemlig den rette beskikkelse og autorisation til at udføre både en gyldig tilstandsrapport og en elinstallationsrapport. Hos Energihuset Danmark kan du altså få en alt-i-én pakke, og så tilmed til en af Danmarks laveste priser. Vi tilbyder nemlig prismatch. Derudover er vi en landsdækkende virksomhed, og hjælper dig med dit boligsalg, ligegyldigt hvor i landet du bor. Kontakt Energihuset og få et tilbud på en alt-i-én pakke i dag
Hvorfor er Huseftersynsordningen vigtig for dig, som sælger?
Når du skal sælge din bolig, har du som sælger et 10-årigt ansvar for boligen, efter den er solgt. Det betyder, at sælger hæfter for uforudsete skader og fejl i boligen, som køber oplever efter køb. Det kan potentielt set løbe op i meget høje omkostninger. Ved at gøre brug af Huseftersynsordningen kan sælger fritages sit ansvar for skjulte fejl og mangler.
Brugen af Huseftersynsordningen er derfor også en investering i og sikring af fremtiden.
Langt størstedelen af alle boligsælgere gør derfor også brug af Huseftersynsordningen, når de skal sælge deres bolig. Det er vigtigt at huske på, at det er dit ansvar som sælger at sørge for at indhente tilstandsrapport og en elinstallationsrapporten. Det er også sælgers ansvar at finde et tilbud til køber om ejerskifteforsikring.
Krav til sælger ved brug af Huseftersynsordningen
Sælgers 10-årige ansvar frafalder ikke, hvis køber ikke har modtaget en tilstandsrapport, elinstallationsrapport og et tilbud om ejerskifteforsikring, inden der skrives under på købsaftalen.
Som sælger bør du altså afvise at underskrive købsaftalen, hvis køberen har underskrevet uden at have modtaget tilstands- og elinstallationsrapporterne.
Hvis du som sælger ønsker at benytte dig af Huseftersynsordningen skal disse kriterier være opfyldt:
- Der skal laves en tilstandsrapport og elinstallationsrapport og køber skal have modtaget de to rapporter.
- Der skal være indhentet tilbud på en ejerskifteforsikring, som skal videregives til køber.
- Der skal udformes en erklæring om, at sælger vil betale (mindst) halvdelen af forsikringspræmien til ejerskifteforsikringen
Hvis du har svært ved at finde rundt i alle kravene i Huseftersynsordningen, kan vi i Energihuset Danmark hjælpe dig med at give dig overblik og tryghed i forbindelse med din bolighandel. Vi arbejder i hele landet og hjælper dig med din bolighandel, ligegyldigt hvor i landet du befinder dig. Vi er til for dig og står altid klar til at besvare eventuelle spørgsmål, du måtte have i forbindelse med udførelsen af tilstandsrapporten eller elinstallationsrapporten. Ring til os i dag, og få en uforpligtende samtale og ro i maven.
Få mere at vide:
Ring 8230 3222
Hvilke fordele er der for køber i Huseftersynsordningen?
Som en del af Huseftersynsordningen får du som køber muligheden for at tegne en ejerskifteforsikring, der dækker uforudsete udgifter ved skjulte fejl og skader, og mangler i din bolig. Huseftersynsordningen kan derfor være med til at give dig ro i maven, når du skal købe din drømmebolig. Den sikrer dig mod ubehagelige overraskelser, uforudsete udgifter og eventuelle uoverensstemmelser med sælger.
Det er sælgers valg om han/hun gør brug af Huseftersynsordningen. Hvis sælger vælger at benytte ordningen skal han/hun både anskaffe en tilstandsrapport, elinstallationsrapport og et tilbud på en ejerskifteforsikring, som du som køber efterfølgende kan få adgang til. De to rapporter giver dig som køber mulighed for at få et bedre indblik i din kommendes boligs tilstand.
Det er et krav, at sælger har indhentet både tilstandsrapport, elinstallationsrapport og et tilbud om en ejerskifteforsikring, før køber har mulighed for at tilvælge en ejerskifteforsikring. Du bør derfor som køber altid insistere på at gøre brug af Huseftersynsordningen for at få muligheden for at tegne en ejerskifteforsikring. Huseftersynsordningen giver også køber klarhed over eventuelle fejl og mangler, og sikrer at du ikke køber katten i sækken.
"Ingen ejerskifteforsikring uden en tilstandsrapport"
Hvem udfører huseftersynet?
Huseftersynet udføres henholdsvis af en bygningssagkyndig, der har fået tildelt autorisation af Sikkerhedsstyrelsen og en autoriseret elinstallatørvirksomhed. Deres opgave er at udarbejde to rapporter over husets tilstand på baggrund af en gennemgang af boligen. Ordningen er lavet for at sikre både køber og sælger mod uforudsete omkostninger ved boligsalget og er med til at give dig ro i maven, hvad enten du skal sælge eller købe en bolig. Den giver dig nemlig muligheden for at tegne en ejerskifteforsikring. Under Huseftersynsordningen er det sælgers ansvar at bestille tilstandsrapporten og elinstallationsrapporten samt at søge om et tilbud på en ejerskifteforsikring hos forsikringsselskaberne.
Huseftersynsordningen omfatter både en udarbejdelse af en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport, hvori du blandt andet kan finde informationer om, hvorvidt elinstallationerne i boligen er lovlige og fungerer, hvad restlevetiden på husets tag er og hvilken hustypebeskrivelse boligen tilhører. Disse informationer er tilgængelige for både sælger og køber.
Tilstandsrapporten og elinstallationsrapporten er altså en del af Huseftersynsordningen, da de skal bruges til at opnå en ejerskifteforsikring. Ordningen indeholder ligeledes regler for, hvad tilstandsrapporten skal indeholde, hvordan den skal udarbejdes, og hvem der må udføre huseftersyn og husgennemgang.
Ønsker du et uforpligtende tilbud?
Ring 8230 3222 eller send formularen.
Hvilke typer ejendomme er omfattet af huseftersynsordningen?
Huseftersynsordningen kan benyttes, når der er tale om salg og køb af en fast ejendom. Det vil sige at huse, villaer, rækkehuse, villalejligheder, sommerhuse, og nedlagte landbrugsejendomme. Ejendommen skal primært anvendes til beboelse, før Huseftersynsordningen kan benyttes. Ordningen gælder derimod ikke, hvis bygningen overvejende anvendes til erhverv, ved aktiv landbrugspligt, på andelsboliger og kolonihavehuse samt ved køb af ubebygget grund eller for bygninger under opførsel. Herunder kan du læse mere om udstikkerne - lejligheder - der har visse særregler.
Huseftersynsordning ved køb og salg af lejligheder
Det er kun i sjældne tilfælde, at der gøres brug af Huseftersynsordningen ved salg og køb af ejerlejligheder og andelslejligheder. Det er der flere grunde til.
Ved et eftersyn på en ejerlejlighed skal bygningsgennemgangen både inkludere lejligheden samt hele ejendommens fællesareal. Det er derfor meget omstændigt og dyrt at benytte Huseftersynsordningen ved salg af ejerlejligheder, og selvom det er muligt, gøres der derfor sjældent brug af ordningen ved sådanne salg.
Hvis du står og skal købe en ejerlejlighed og gerne vil undgå søvnløse nætter over eventuelle fejl og skader i lejligheden, kan du i stedet for Huseftersynsordningen gøre brug af køberrådgivning.
Ved køberrådgivning får du professionel vejledning om alt fra fugt og skimmel til bygningstekniske muligheder. Hos Energihuset Danmark tilbyder vi dig en autoriseret ekspertvurdering af boligen, så du opnår klarhed og ikke mindst tryghed i dit boligkøb. Læs mere om Energihuset Danmark tilbud om køberrådgivning her.
Huseftersyn ved handel med andelsboliger
Ved salg og køb af en andelslejlighed er reglerne en smule anderledes. Her gælder det stadig, at en eventuel tilstandsrapport både skal gælde for din lejlighed og ejendommens fællesarealer. Derfor vælger mange i stedet at få foretaget en vurderingsrapport af andelslejligheden. Hvis du står og skal sælge din andelslejlighed og ønske en vurdering, der kun omfatter din egen lejlighed tilbyder Energihuset Danmark en skræddersyet løsning, der inkluderer et gennemsyn og en vurdering af din andelsbolig. Du kan læse mere om vores tilbud på vurdering af andelsboliger her.
Sæt til salg nu - og få dine rapporter finansieret
Når huset skal sælges, ved vi, at det nogle gange kan være svært at få plads til omkostningerne til Energimærke, Tilstands- og el-rapport i den daglige økonomi. For at gøre det nemmere at komme i gang med salget, har vi etableret en løsning så du nu kan få dine rapporter finansieret.
Er det frivilligt at benytte huseftersynsordningen?
Det er sælgeren, der kan vælge, om Huseftersynsordningen skal anvendes. Det er frivilligt, at benytte Huseftersynsordningen ved salg og køb af fast ejendom, der hovedsageligt anvendes til beboelse. Men selvom valget er frivilligt, har Huseftersynsordningen en lang række fordele for både sælger og køber, som kan føre til økonomisk sikkerhed og overblik på den lange bane.
Hvad dækker huseftersynsrapporten ikke?
Ved at gøre brug af Huseftersynsordningen fritages du som sælger dit 10-årige ansvar for uforudsete skader og mangler i din solgte bolig. Der er dog en række områder, hvor Huseftersynsordningen ikke gælder. For eksempel gælder ordningen kun for selve bygningen, der sælges. Ansvaret for grunden og udearealet falder dermed uden for ordningen. Det er derfor stadig sælgers ansvar selvom ordningen benyttes. Her kunne der for eksempel være ansvaret for forurening af grunden. Ansvaret for forhold, der strider mod offentlige forskrifter, frafalder ligeledes heller ikke sælger ved brug af Huseftersynsordningen.
Sådan er du stillet ved fravalg af Huseftersynsordningen
Hvis Huseftersynsordningen af den ene eller anden grund ikke anvendes, er der en række iøjnefaldende konsekvenser, du skal være opmærksom på. Hvis sælger ikke vælger at gøre brug af Huseftersynsordningen, betyder det i realiteten, at han/hun har ansvaret for eventuelle fejl og skader, køber måtte finde i boligen 10 år efter hussalget. Det kan potentielt løbe op i mange uforudsete omkostninger, og du kan som sælger risikere at sætte dig i en potentiel økonomisk dårlig situation, der i værste fald kan ende ud i gældssituationer på baggrund af et hussalg, der har fundet sted for flere år siden.
Hvis du som køber er blevet præsenteret for en gyldig tilstandsrapport, en gyldig elinstallationsrapport samt et tilbud på en ejerskifteforsikring, men fravælger at gøre brug af tilbuddet, frafalder sælgers 10-årige ansvar, og du hæfter dermed selv for uforudsete fejl og skader. I den forstand kan du som køber også vælge ikke at gøre brug af Huseftersynsordningen. Det sætter dig dog i en situation, hvor du selv hæfter økonomisk for fejl og skader, når du ikke har tegnet en ejerskifteforsikring.
Energihuset Danmark - første skridt mod ejerskifteforsikringen
Ifølge reglerne i huseftersynsordningen skal du få udarbejdet en tilstandsrapport og elinstallationsrapport for at kunne indhente tilbud på ejerskifteforsikring. Samtidig er energimærkning en lovpligtig del af hussalg. Vores konsulenter i Energihuset Danmark er både beskikkede bygningssagkyndige og energikonsulenter, så vi kan klare tilstandsrapport, energimærkning og eleftersyn på kun to besøg. For at gøre processen overskuelig tilbyder vi samtidig månedlig finansiering af dine rapporter, så betalingen deles op i mindre bidder. Kontakt os allerede i dag, så du kan komme videre med dit hussalg.
Hvad er en bygningsgennemgang?
Når du som sælger vælger at benytte dig af Huseftersynsordningen, siger du samtidig ja til en gennemgang af din bolig. Dette kaldes en bygningsgennemgang. Denne gennemgang har til formål at afklare, hvorvidt og i så fald i hvilket omfang bygningens fysiske tilstand er ringere end tilstanden i tilsvarende intakte bygninger af samme alder og type.
Bygningsgennemgangen foretages af en bygningssagkyndige, der er forpligtet til at gennemgå eventuelle skader eller tegn på skader i boligen. Gennemgangen inkluderer også manglende bygningsdele og andre fysiske forhold, hvis disse kan udgøre en umiddelbar risiko for skader.
Den bygningssagkyndige har også pligt til via en henvendelse til Sikkerhedsstyrelsen at undersøge, om der inden for de seneste 6 år har været udarbejdet en tilstandsrapport. Hvis dette er tilfældet, skal den sagkyndige fremskaffe den senest udarbejdede rapport, så der kan tages udgangspunkt i denne under eftersynet.
Hvad hører ikke med i bygningsgennemgangen?
- Forhold, der ikke kan regnes for at have en nævneværdig indvirkning på husets brug eller værdi.
- Bygningsdele, der af en årsag ikke kan efterses.
- Bygningens funktionsforhold, der ligger ud over skader og tegn på skader.
- Bygningens lovlighed efter offentlige forskrifter, bortset fra åbenlyse overtrædelser af bygningslovgivningen.
- Udseendemæssige forhold såsom arkitektur.
- Påpegning af sædvanligt slid og ælde, som er normalt for bygninger af denne alder.
- Indretninger uden for selve bygningen, såsom vandstik og hårde hvidevarer.
- Bedømmelse af bygningens almindelige vedligeholdelsestilstand.
Ordforklaringer til artiklen
Hvis du ikke er helt med på alle fagtermerne, der bliver brugt i denne artikel, har vi her samlet en ordforklaring til dig.
Forsikringspræmie: Når man taler om en forsikringspræmie i relation til en ejerskifteforsikring, så er der tale om den pris, man betaler for selve forsikringen. Prisen varierer og afhænger primært af boligens størrelse, beliggenhed, alder og pris. Forsikringspræmien er et engangsbeløb, der indbetales til forsikringsselskabet. Sælger er som udgangspunkt forpligtet til at betale halvdelen af forsikringspræmien for det billigste tilbud på en basisforsikring. Hvis du som køber ønsker en udvidet ejerskifteforsikring, skal du derfor som udgangspunkt selv dække merprisen.
Hustypebeskrivelse: Hustypebeskrivelsen udleveres sammen med tilstandsrapporten, men er dog ikke en del af selve tilstandsrapporten. Hustypebeskrivelse giver både sælger og køber et indblik i, hvilke forhold du kan forvente ved husets type. Den giver dig en idé om, hvilke bygningsforhold der var typiske ved husets bygningstid, og hvilke forhold du særligt bør være opmærksom på i forhold til eventuel renovering.
Ofte stillede spørgsmål relateret til huseftersynsordningen
Hvad er en tilstandsrapport?
Før der kan indhentes et tilbud på en ejerskifteforsikring, skal sælger sørger for at der udarbejdes en tilstandsrapport på bolig. Tilstandsrapporten giver både sælger og køber et indblik i boligens tilstand sammenlignet med andre boliger af samme type bygget i samme årrække.
En tilstandsrapport udarbejdes af en beskikket bygningssagkyndig, og indeholder resultatet af den dennes bygningsgennemgang. Dette indebærer information om hvorvidt boligens fysiske tilstand er ringere end tilstanden af tilsvarende intakte bygninger af samme alder, boligens hustype samt information om levetiden på boligens nuværende tag.
Hvad er en elinstallationsrapport?
Elinstallationsrapporten indeholder resultatet af en autoriseret elinstallatørs gennemgangen af bygningens elinstallationer. Rapporten indeholde information om, hvorvidt bygningens elinstallationer er funktionsdygtige og lovlige i henhold til lovgivningen. Elinstallationsrapporten skal være udarbejdet eller fornyet mindre end 1 år før den dag, hvor køberen modtager rapporten, da rapporten ellers ikke vil anses som gyldig.
Hvad indeholder en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport?
For at kunne indhente et tilbud på en ejerskifteforsikring, kræver forsikringsselskaberne, at der foreligger en gyldig tilstandsrapport og en gyldig elinstallationsrapport udført af korrekt beskikkede eller autoriseret fagfolk. Det er sælgers ansvar at bestille både tilstandsrapporten og elinstallationsrapporten.
Hos Energihuset Danmark har alle vores fagfolk den rette autorisation og beskikkelse til at hjælpe dig i mål med dit hussalg. Vi tilbyder tilmeld en af landets billigste pakker, der både inkludere en gyldig tilstandsrapport, energimærkning, en gyldig elinstallationsrapport og et tilbud på en ejerskifteforsikring.
Hos Energihuset Danmark hjælper vi dig med at opfylde alle kravene til Huseftersynsordningen nemt og billigt. Vores pakkeløsning er til for at give både sælger og køber den bedste og mest overskuelige oplevelse og fjerne alle unødvendige bekymringer og forvirring i forbindelse med dit boligsalg.
Hvor længe er en tilstandsrapport gyldig?
Tilstandsrapporten skal være udarbejdet eller fornyet af den bygningssagkyndige mindre end 6 måneder før den dag, hvor køberen modtager rapporten, da rapporten ellers ikke vil anses som gyldig. Fornyelse af tilstandsrapporten sker ved at kontakte den byggesagkyndige, der har udarbejdet den nuværende rapport.
Hvem skal udføre tilstandsrapporten?
Det er vigtigt at den bygningssagkyndige er beskikket af Sikkerhedsstyrelsen, da tilstandsrapporten ellers ikke vil anses som gyldig. Hos Energihuset Danmark kan vi tilbyde dig en professionel udarbejdelse af en tilstandsrapport. Alle vores konsulenter er beskikkede bygningssagkyndige, og er derfor kvalificerede til at lave din tilstandsrapport.
Tørringvej 7, 2. th.
2610 Rødovre
Tel. 82 30 32 22
CVR: 33510934